tirsdag 1. desember 2009

Fredrikstad brannstasjon,San Martin,Guatemala




Dag 2 har også vært en lang dag preget med mange inntrykk og menneske møter i slummen i Guatemala city.
Det tar som sagt tid å fordøye disse inntrykkene,og jeg skal formidle alt til dere etterhvert.
Men nå vil jeg heller fokusere på en morsom hendelse dag 1.
Etter et gripende besøk i enkelandsbyen bar det ned til San Martin igjen og midt i denne byen i Guatemala i Latin amerika ramler vi faktisk inn på Fredrikstad brannstasjon. Hva er oddsen for det??
Jeg har alltid synes at vi har noen utrolig flotte brannmenn i Fredrikstad,men det å stå her nede på andre siden av jorden å høre hvor fantasiske de er var en ganske så absurd opplevelse.
Og det at brannmenn fra Fredrikstad faktisk er her nede opp til tre ganger i året var jeg ikke klar over. De holder kurs og er med dem på oppdrag.
Kontoret var proppfullt av bilder og ting fra Fredrikstad og jeg begynte faktisk å føle meg hjemme der!
Petter er jo den store helten over alt hvor vi kommer her nede,men på brannstasjonen var det faktisk en annen nordmann som stod høyest i kurs. Brannmann Jan fra Fredrikstad er den store helten her. Han har vært engsjert her helt siden samarbeidet kom i gang i 1985 og det er ikk tvil om at papá Jan er som en far for denne gjengen her. Han er her og besøker dem minst en gang i året og det levner ingen tvil om at han har helgen status på den lille brannstasjonen i San Martin.

1 kommentar:

L.Patrick Simensen sa...

Det må ha vært utrolig spennede!
Møte så mye folk,og ikke minst få være med på turen overhodet. Bra arbeidet sier jeg til det!

Kunne heller ikke unngå at du har skodd deg godt eller! :-)

Redigerer bilder, blir aldri ferdig, kl er snart 04. Huffamei.

Lykke til med reseil og det som måtte være.

Hils Magnus!

Peace out, L.Patrick