lørdag 5. desember 2009

Rigoberta Menchu





Etter en hjemreise på 32 timer er jeg tilbake i trygge Norge igjen.
Jeg følte meg aldri utrygg i Guatemala,selv om jeg nok hadde grunn til det. Det har nok med at jeg ikke har vett på bedre og det faktum at vi reiste med Petter.
Vi fikk et lite innblikk sikkerhetssituasjonen siste kvelden da en mann ble skutt og drept rett utenfor hotellet hvor vi bodde.

Som nevnt tideligere er jo Guatemala et land fullt av kontraster og fra å oppleve drap utenfor hotellet og høre de grusomste historier har vi også fått møte fredprisvinner Rigoberta Menchu.

Rigoberta Menchu vant Nobels fredspris i 1992 og jeg har vært hjemme hos henne. Hvem hadde vel trodd det? Kanskje jeg får komme hjem til Barack Obama en dag også?

Det var et utrolig spesielt møte og den lille damen utstrålte en enorm positiv energi.
Hun lever og ånder for urbefolkningen og mayaenes rettigheter og hun tok seg god tid til å innføre oss i kampen hun kjemper for folket sitt.

Det har vært en utrolig reise med sterke inntrykk på godt og vondt og jeg vil takke alle som har bidratt til at jeg fikk reise. Og ikke minst Petter som har ført oss trygt gjennom reisen. Å få oppleve hans Guatemala og få høre alle historiene har nesten vært helt uvirkelig. Alle bør glede seg til den dagen forhåpentligvis biografien om livet til Petter Skauen kommer. Det blir en spenningsbok fra virkeligheten uten sidestykke.

1 kommentar:

MumsiMumsan sa...

Hei Mia :)
Ikke vanskelig å skjønne at du har hatt en sterk opplevelse nei.
Samtidig som det har vært en flott tur.
Kontrastene blir store med tanke på hva vi pusler med og bekymrer oss for her i det kalde nord!
Ha en flott dag, og velkommen hjem!
Klem Vibece